0

Sejadah Berdiri 8 jam : Tanda kebesaran Allah swt pada Lailatul Qadar?

Posted by PonMan on 7:30 PM
Setelah aku membaca berita dari akhbar Kosmo bertarikh 15 September iaitu semalam, aku rasa kejadian sejadah berdiri dan duduk dalam keadaan antara 2 sujud yang berlaku di Pasir Mas, Kelantan semalam merupakan satu lagi tanda kebesaran Allah swt untuk peristiwa Lailalatul Qadar, malam istimewa yang dijanjikan oleh Allah swt di bulan Ramadhan setiap tahun.

Mereka mendakwa, bentuk sejadah itu ketika berdiri kelihatan seolah-olah seperti seorang lelaki atau wanita yang sedang menunaikan sembahyang dan berada dalam keadaan duduk di antara dua sujud. Kejadian misteri itu berlaku kira-kira hampir lapan jam sehingga mengundang ramai penduduk kampung ke rumah tersebut untuk menyaksikan keajaiban sejadah itu yang dikatakan berdiri tanpa bantuan sesiapa.

Namun, kejadian pelik itu berakhir apabila sejadah itu kembali menyembah lantai setelah seorang tetamu yang hadir menyentuhnya meskipun telah dilarang.

Menurut Sharifah Nor, kejadian pelik itu disedari oleh anaknya, Mohd. Faizal Mohd. Zin, 27, yang kebetulan baru saja terjaga daripada tidur di ruang tamu rumah pukul 8.30 pagi ketika dia sedang sibuk membuka kedai runcitnya.

Menyedari sejadah milik ibunya sedang berdiri, perasaan takut mula menyelubungi Mohd. Faizal dan terus memanggil ibunya yang berada di kedai untuk memaklumkan keadaan tersebut.

Kejadian seperti ini turut berlaku di Permatang Pauh, Pulau Pinang pabila sepasang suami isteri yang berselisih faham mengenai arah kiblat di rumah mereka terkejut apabila sejadah yang terdapat dalam salah sebuah bilik tiba-tiba 'berdiri' menyerupai orang sedang bersembahyang dalam keadaan duduk antara dua sujud.


4

MOMOK : Hantu bertaraf VCD?

Posted by PonMan on 8:44 PM

Ramai pengulas dan pengkritik memberikan pendapat, filem Momok yang akan ditayangkan dipawagam 20 September ini hanyalah sebuah filem hantu sekadar biasa standard telemovie VCD dan DVD jer... Tiada apa yang hendak dibanggakan dengan filem ini apabila memperlihatkan banyak kekurangan terutama mengenai lakonan kaku beberapa watak serta corak penceritaan yang lemah. Tapi apa yang lawaknya, filem ini dikatakan telah dihasilkan setelah 15 tahun mengkaji kehendak penonton di negara ini oleh pengarahnya, M. Jamil Zulkifli, hanyalah sebuah filem yang menampilkan hiburan 'berskala' biasa sahaja. Mengapa dan adakah berbaloi dan perlu membuat kajian terhadap kehendak dan citarasa penonton selama 15 tahun dengan kos bajet sebanyak RM1.8 juta tetapi produk akhir atau 'final outcome'nya hanyalah sekadar cerita biasa atau mungkin bakal menjadi pencalonan terbaru dalam carta Filem Sampah Malaysia? Lawaknya....


Mengapa kajian selama 15 tahun yang dikatakan itu, langsung tak banyak membantu dalam memperbaiki dan 'improve' standard filem Malaysia? Adakah ia layak untuk dipersembahkan dalam bentuk filem? Hasilnya tetap sama, menampilkan babak-babak yang terlalu panjang sehingga mampu membosankan penonton. Alasan 'common' yang selalu diberikan oleh pengarah atau penerbit ialah :

"Saya bukan berkarya untuk syok sendiri atau memenangi anugerah. Sasaran saya cuma penonton terhibur dan balik modal. Apa yang penting, saya cuma hendak mengembalikan nostalgia terhadap cerita-cerita hantu yang berlegar dalam masyarakat kita dahulu kala.''

So, kalau alasan sebegitu, maka adakah tercapai matlamat penonton terhibur sekiranya para pengkritik atau penggemar filem datang menonton preview filem ini pun dah keluarkan kritikan atau ayat-ayat bosan? Jadi kalau macam nie, macam mana pula nak balik modal?

Pemilihan pelakon pulak, seolah-olah filem ini lebih tertarik untuk mengetengahkan bakat atau ambil untung nama glamour peserta-peserta program realiti tv semata-mata seperti Faizal AF4, Leez AF4, Mama Rina AF6, Nabil Raja Lawak dengan dibantu oleh pelakon veteran berkaliber seperti Datuk Aziz Sattar, Datuk Sarimah Ahmad, Ruminah Sidek dan Abon yang mungkin dapat menutup atau mengimbangi atau 'cover' kelemahan barisan pelakon baru yang dikatakan kaku. Apa-apa pun Ruminah Sidek tetap dijadikan 'favourite' dalam watak hantu dan nenek kebayan nie. Kalau ada anugerah khas watak hantu terbaik, mungkin beliaulah yang layak untuk dinobatkan.

Walauapapun, aku masih tak faham kenapa bajet lebih dari RM 1 juta untuk buat filem, masih tak mampu atasi kelemahan2 filem tempatan ini, sedangkan ada 'independent (indie) film makers' yang hanya miliki bajet ciput pun mampu hasilkan karya yang lebih berkualiti? Bila industri filem kita akan cuba keluar dari kepompong filem sampah?


1

Filem Jebat akhirnya diterbitkan tahun depan...

Posted by PonMan on 8:55 PM
Petikan dari Utusan:

KALAU disebut apakah filem bercorak epik dan sejarah yang pernah dihasilkan di negara ini, pastinya kita akan teringat filem Puteri Gunung Ledang.

Andai mahu diselak direktori filem tempatan dari tahun 1940 sehinggalah sekarang, bilangan filem yang bercorak patriotik, epik mahupun sejarah jumlah yang dihasilkan sekitar 20 buah filem sahaja.

Antara filem-filem bercorak sedemikian yang pernah menghiasi sinema tempatan adalah seperti Mat Salleh Pahlawan Sabah (1983), Yassin (1988), Sumpahan Mahsuri (1989), Raja Melewar (1998), Leftenan Adnan (2000) dan 1957 Hati Malaya (2007).

Entah di mana silapnya, filem-filem sebegini kurang mendapat perhatian penonton tempatan dan mencatatkan kutipan yang cukup menyedihkan.

Apakah masalah utama filem epik, sejarah dan patriotik yang dihasilkan anak tempatan ini gagal di gelanggang sendiri?

Adakah kerana masalah skrip, pemilihan pelakon atau suntingan yang tidak berkesan sehingga filem-filem genre ini dilabel sebagai yang membosankan dan meleret-leret?

Sebagai contoh, filem 1957 Hati Malaya yang diarahkan oleh Datin Paduka Shuhaimi Baba dilabelkan sebagai sebuah filem sejarah yang mampu menjadi kebanggaan negara.

Sayang sekali, ia juga kecundang di pasaran tempatan biarpun 1957 Hati Malaya dianggap sebagai naskhah terbaik.

Hakikatnya, untuk menghasilkan filem bercorak epik dan sejarah ia mengundang risiko yang tinggi berikutan bajet yang besar diperlukan untuk mengangkat sesebuah karya itu ke layar perak.

Namun bagi Jufry Anuar Azmi, dia sanggup mengambil risiko itu dan bersedia berdepan dengan kritikan apabila filem sulung terbitannya, Jebat dijangka ditayangkan tahun depan.

Jufry memang baru dalam dunia perfileman dan dia sendiri mengakui, tiada pengalaman dalam penerbitan filem.

Namun, atas kecintaan pada filem, dia sanggup melaburkan RM5.5 juta untuk menerbitkan Jebat.

Jebat merupakan filem pertama terbitan syarikatnya, Jufry Anuar Film Production dan bakal menjalani penggambaran sekitar Melaka dan Pulau Pangkor selepas Aidilfitri nanti.

Untungnya Jufry, dia dikelilingi oleh mereka yang sudah lama berkecimpung dalam bidang seni dan kelebihan itu banyak membantunya untuk merealisasikan Jebat.

Persoalannya, sebagai seorang penerbit baru dan langsung tiada pengalaman dalam bidang perfileman, mengapa filem bercorak epik dan sejarah menjadi pilihannya?

Sedangkan, penerbit yang sedia ada pun tidak berani menerbitkan filem seumpama itu sebaliknya hanya menghidangkan filem komedi, cinta atau seram.

Sewaktu berkunjung ke ibu pejabat Hits baru-baru ini, Jufry menjelaskan rasionalnya.

"Sebab saya memilih untuk menerbitkan filem ini ialah kerana hanya genre ini sahaja yang saya arif. Jujurnya, sewaktu memulakan projek filem ini pun saya tidak tahu filem Jebat mampu menjadi sebesar ini sehinggalah saya diyakinkan oleh orang-orang yang berpengalaman di sekeliling saya," katanya.

Tambah Jufry, ideanya untuk menerbitkan filem Jebat bermula hampir empat tahun lalu dan apa yang mahu difokuskan dalam naskhah ini ialah jalan cerita filem itu.

Apatah lagi, sebelum ini belum pernah lagi kisah pahlawan Hang Jebat diangkat ke layar perak dan dia mahu menjadikan filem ini sebagai karya yang mampu dibanggakan.

"Kalau diperhatikan, pergolakan politik yang berlaku sekarang sebenarnya merupakan refleksi kepada apa yang pernah berlaku di Melaka sekitar 550 tahun lalu.

"Kerana itu saya mahu filem ini diterbitkan dan mahu menunjukkan kepada masyarakat betapa pentingnya kekuatan dan perpaduan yang perlu disemai serta dipelihara seiring dengan gagasan 1Malaysia," ujarnya penuh bersemangat.

Matlamat lain Jufry menerbitkan Jebat juga ialah untuk mempelbagaikan kisah sejarah negara yang sememangnya cukup banyak yang boleh diketengahkan.

Filem yang bakal diarahkan oleh Zack Idris itu kelak akan mengambil kisah dalam tempoh pergolakan politik yang berlaku ketika Melaka di bawah pemerintahan Sultan Mansur Syah.

Jufry juga mengakui, bukan satu kerja yang mudah untuk menghasilkan filem sebegini dan kerana itu, dia banyak membaca buku-buku sejarah seperti Sejarah Kesultanan Melaka dan Hikayat Hang Tuah.

"Filem Jebat akan menjadi sebuah filem yang penuh dengan aksi dan peperangan selain diselitkan elemen percintaan.

"Tentang pemilihan Zack sebagai pengarah, saya memilihnya kerana percaya dengan pengalaman dan ilmu pengetahuan yang dimilikinya.

"Saya tahu dia belum pernah mengarah filem cereka tetapi setelah duduk dan berdiskusi dengannya, saya lihat semangatnya tinggi untuk mengarahkan filem," katanya yang juga sudah merancang projek filem seterusnya biarpun Jebat belum memulakan penggambaran lagi.

Jufry juga memberitahu, Jebat akan menjadi sebuah filem yang sarat dengan teknik pengimejan janaan komputer (CGI) di samping menggunakan teknik kamera yang paling canggih dari Austria.

Bukan itu sahaja, Jufry juga berjaya mendapatkan pakar teknik kesan khas yang pernah terlibat dalam filem-filem blockbuster Hollywood seperti Spider-Man 3, Terminator Salvation, I Am Legend dan Valkyrie.

Mengenai pelakon pula, ada beberapa nama yang bermain di fikirannya dan nama Remy Ishak antara pelakon yang difikir layak membawakan watak Jebat.

"Tetapi, saya tetap akan membuat uji bakat baik untuk pelakon baru mahupun yang ada nama kerana terdapat 33 watak dalam filem ini," katanya.

Uji bakat terbuka untuk filem Jebat sudah pun bermula sejak 10 September lalu dan berakhir pada 13 September ini.

Bagi mereka yang berminat untuk menghadirinya, bolehlah datang ke pejabat Jufry Anuar Film Production di B5-3-1, B5-3-2, Megan Salak Park, Jalan 1/125E, Taman Desa Petaling, Kuala Lumpur.

Sementara itu, uji bakat untuk pelakon pula hanya akan diadakan pada 12 dan 13 Oktober depan.

Uji bakat bermula pukul 10 pagi dan sebarang pertanyaan bolehlah menghubungi 03-9057 1178.


0

Filemku In Progress.....

Posted by PonMan on 10:08 AM



Ini adalah snapshots yang aku ambik dari trailer yang aku buat tadi. so far filem aku nie dah siap 60%. Harap-harap sempat siap sebelum bulan 11.



video

3

Kebodohan Mat Indon Kian Terserlah, Malaysia Diam Saja?

Posted by PonMan on 9:00 AM

Petikan dari Bernama:

JAKARTA 8 Sept. — Jabatan Penuntut Malaysia di sini hari ini menasihati semua pelajar Malaysia di seluruh Indonesia supaya sentiasa berhati-hati memandangkan kebencian segelintir rakyat negara itu yang semakin memuncak berikutan penyebaran pelbagai fitnah oleh media massanya kebelakangan ini.

Jabatan itu telah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi menasihati semua pelajar Malaysia di sini khasnya agar jangan sekali-kali melalui Jalan Diponegoro bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

Kebencian mereka itu memuncak kepada tahap yang serius dan menakutkan berikutan media tempatan baru-baru ini menyiarkan berita dan visual lebih 360 sukarelawan ilmu kebal yang dilaporkan sudah mendaftar dan bersedia untuk mengganyang Malaysia.

Kebencian mereka itu memuncak lagi apabila hari ini terdapat sekumpulan orang yang menggelar diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) mula bertindak liar dengan mengugut rakyat Malaysia dengan buluh runcing di Jalan Diponegoro.

Dilaporkan bahawa 50 anggota BENDERA yang bersenjatakan buluh runcing (buluh yang ditajamkan hujungnya) memaksa orang ramai yang melalui jalan itu menunjukkan tanda pengenalan mereka dan jika kebetulannya orang berkenaan seorang rakyat Malaysia maka orang itu akan terus ditahan.

Tindakan mereka mengambil undang-undang di tangan sendiri dilaporkan media massa online tempatan termasuk detikcom.

Sebelum ini pernah rumah kediaman yang disewa pelajar Malaysia di Universiti Gadjah Mada, Yogyakarta dibaling telur busuk oleh kumpulan yang berdemonstrasi terdiri daripada sekumpulan mahasiswa tempatan kerana marahkan Malaysia yang difitnah sebagai mencuri tarian Pendet yang berasal dari Bali.

Berikutan isu itu yang terus diapi-apikan media massa tempatan dan dikaitkan pula dengan isu-isu lampau yang diungkit semula, beberapa kumpulan rakyat Indonesia juga berdemonstrasi di depan Kedutaan Besar Malaysia di sini.

Walaupun penafian telah dibuat bahawa Malaysia tidak pernah “mencuri” tarian itu untuk iklan video klip promosi pelancongan negara yang sebenarnya dibuat sebuah syarikat swasta yang berpejabat di Singapura, namun hakikat itu “jatuh ke telinga yang tuli dan mata yang buta”. Anehnya, sebuah stesen TV yang baru saja menyiarkan program dialog di mana seorang pegawai tinggi Kementerian Luar Indonesia memberikan penjelasan bahawa Malaysia tidak pernah mengakui Pendet sebagai tarian berasal dari Malaysia, namun stesen TV yang sama juga kemudian mengulangi lagi tuduhan yang serupa.

Laman web okezone pula melaporkan bahawa anggota BENDERA ada memeriksa lebih daripada 100 orang.

Bagaimanapun, detikcom melaporkan bahawa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang kebetulan melalui jalan itu dan tindakan yang dikatakan akan dilakukan selama sejam, berakhir hanya selepas setengah jam.

— BERNAMA


Itulah, kita terlalu 'baik' dan 'bagi muka' sangat kat puak2 Indon nih, sekarang rakyat kita plak jadi mangsa kat sana kena buluh runcing pulak tu? Ada ka patot kita berdiam diri?


Jenis-jenis perangai keji Indon:


1. Mereka hantar asap jerebu, kita pulak pi tolong padam. Mereka kena gempa bumi, kita pi tolong selamatkan. Lagu-lagu mereka pulak, kita siap tolong promote sampai jadi hitz dan juara carta berminggu-minggu sampai aku termuntah nak dengar..... bila menyanyi skema nak mampus, guna ayat pure BM, nape tak guna jer 'gue, lou, atau bahasa Indon sndiri'.... kita plak pi tolong puja artis Melly Go-slow, Kris Dayangmati, filem2 dan drama2 diorang siap kita tolong manopoli rancangan tv tue...... TAK RETI BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH... menyesal je tolong puak2 nih.....


2. Dah datang Malaysia tue satu hal, kerana sikap 'terlalu baik hati' kita juga la buat puak2 nie naik 'shaikh' lupa diri, sampai ada plak nak buat masalah... siap ada geng Indon dok keja rompak, ragut, curi, ceroboh sana-sini, buat kecoh, pastu bawa lari anak dara orang pi seberang, tue je keja diorang.. sehinggakan puak2 merekalah paling ramai (8,000 orang) menghuni penjara di Malaysia dan bekerja sebagai banduan sepenuh masa...Syabas Mat Indon, anda memang bijak!!!.... JENIS LUPA DIRI DAN SUKA TAMBAH MASALAH.


3. Pastu asyik mengaku semua hasil seni karya adalah milik mutlak mereka saje, dari lagu Rasa Sayang, batik, wayang kulit, dan yang terbaru, tarian Pendet pulak dah.... "Ini semua Mat Indon yang punya, bukan Man Belon punya!!!!" Ambik kat hangpa la semua senang citer.... Kartika yang nak kena sebat nie pun, kalau korang nak claim, claim saja lah.... GILA NAMA!!!! Teringat plak minah Indon sorang tersesat kat motel Tok Wan aku kat Alor Star, dah mengaku motel tok aku dia yang punya.... Keji sungguh tak?


4. Pastu tuduh pasal Nordin Mat Top rakyat Malaysia, nak tuduh2 plak semua rakyat Malaysia terrorist.... dah la negara besar, rakyat ramai, nak tangkap dia sorang pun tak boleh... hahaha.... padahal rakyat diorang sendiri pun mati bersepah atas jalanraya kat Malaysia kot sebab kena tembak dengan polis...... haha, PADAN MUKA..... kerana muka, badan binasa.....


Maka secara kesimpulannya, berdasarkan teori-teori aku diatas jelas menunjukkan bahawa Indons sesuai dengan gelaran “jatuh ke telinga yang tuli dan mata yang buta”..... memang padan muka la korang kena bala macam2 selalupun sebab tak reti bersyukur dan hargai orang lain.... at least Malaysia kena bencana pun takdak la sampai harapkan bantuan orang lain sangat..... Lantak lu la, lepas nie kena gempa bumi ke tsunami ke, pandai2 la selamatkan diri, tak payah buat2 muka sadis, kesian depan tv lg, meluat aih nak tolong hangpa dah.... dah lama dah......


INDON MUDAH LUPA....... Dulu kita serumpun atas nama kepulauan Melayu, jadi masing2 ada ciri-ciri budaya yang sama, sistem hijrah dan kahwin campur nie plak mnyebabkan lahirnya puak keturunan Jawa dan Bugis di Malaysia sekarang ini, jadi sudah tentu adat budaya turut diturunkan seperti dahulu.... so kalau dah rasa diri tue kurang cerdik, tak payah la jadikan benda kecik ini sebagai isu kerana ia akan menyerlahkan lagi tahap kebodohan anda..... Pasal negara korang kena bom, Manchester United sanggup main di Malaysia dua kali, sapa yang untung beb? Lu Pikir La Sendiri Beb!


Misi Boikot Indonesia:

1. Boikot barangan import dari Indonesia untuk sementara waktu termasuk produk hiburan seperti drama sinetron, filem dan lagu-lagu mereka.

2. Boikot kedatangan pekerja asing dari negara itu sendiri untuk waktu yang tertentu, ataupun sampai rakyat mereka sedar, yang mereka sangat memerlukan Malaysia bagi menjana ekonomi mereka sendiri.

3. Jangan diperpanjangakan visa pekerjaan mereka selepas dua atau tiga tahun, ataupun visa mereka yang sudah tamat tempohnya dalam waktu ini.

4. Menteri Dalam Negeri/Luar Negeri harus memberikan taklimat yang betul dan menjelaskan perasaan rakyat kita sendiri terhadap sikap yang ditunjukkan oleh warga Indonesia.

5. Halau dan hantar balik banduan Indonesia pulang ke negara mereka, supaya dapat kurangkan kesesakan penjara di Malaysia. Tiada lagi pengampunan kepada mereka.

6. Boikot dan tukar destinasi pelancongan ke negara lain. Dengan cara ini kempen Visit Indonesia 2009 seperti yang diwar-warkan dan dipromote sakan oleh TV3 dapat kurangkan sumber pendapatan mereka....Dengan cara ini juga secara tak langsung dapat bantu anda mengelakkan daripada menjadi mangsa yang tak pasal2 kena bom di hotel, kena malapetaka di Jakarta. Sayangilah nyawa anda. Jangan bazirkan wang anda untuk melawat negara yang akan mengalu-alukan kedatangan anda dengan buluh runcing. Lebih baik melancong dalam negara saja.


0

McDonalds Hilang Hak Eksklusif Guna "Mc"

Posted by PonMan on 8:46 AM

Hari ini sekali lagi McDonalds telah hilang hak eksklusifnya selepas gagal menghalang sebuah restoran makanan India tempatan, McCurry Restaurant (KL) Sdn. Bhd. menggunakan awalan ’Mc’ untuk papan tanda perniagaannya.

Dalam keputusan sebulat suara itu, Mahkamah Persekutuan hari ini turut memerintahkan McDonald’s membayar kos RM10,000 kepada McCurry yang mempunyai outlet di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.


Maka dengan itu, bagi anda yang merupakan penggemar McDonalds jangan terkejut sekiranya anda dengar promosi menu baru seperti, McCapati, McTandoori, McTosai, McRoti dan macam2 lagi, kerana menu-menu seperti itu mungkin takkan wujud di rangkaian makan segera itu tapi sebaliknya akan jadi nama menu baru kepada pengusaha McCurry untuk melariskan produk makanan mereka. Jangan mudah tertipu, ahaks....


0

1 Malaysia : 1 Bulan, 1 Pilihanraya

Posted by PonMan on 7:19 PM
Nampaknya pilihan raya kecil diadakan setiap bulan sekarang seolah-olah menjadi trend terkini politik negara. Mana taknya, setiap bulan saja, ada saja berita ADUN meninggal dunia, letak jawatan, tak datang persidangan dewan la dan sebagainya.

Apa yang pasti bulan ini menyaksikan pula giliran kerusi DUN Bagan Pinang dikosongkan apabila penyandangnya dari parti BN, Azman Mohd. Nor meninggal dunia di Hospital Pakar Seremban di sini pada pukul 2.30 petang semalam akibat jangkitan dalam darah.

Berdasarkan pemerhatian, kekosongan DUN kawasan-kawasan tertentu berpunca daripada kematian dan masalah kesihatan. Jadi, mengapakah setiap calon yang hendak bertanding tak buat medical checkup terlebih dahulu sebelum bertanding dan menjadi wakil rakyat? Sekarang bila dah jadi macam ini, bukan saja membuang masa dan wang kerana apa yang pasti setiap kali pilihanraya bakal banyak wang rakyat terbang melayang untuk kempen parti-parti politik semata-mata. Dan media juga seperti biasa akan bersedia memaparkan berita-berita sensasi 'one sided party' dan sembang kemas seolah-olah hanya parti itu saja bakal memenangi semua pilihanraya.

Malah, pada pendapat aku, adalah lebih afdal sekiranya setiap calon yang bertanding mempunyai usia lebih muda dan matang seperti Mukhriz Mahathir kerana sedar tak sedar, golongan pemuda seperti ini jugalah bakal menerajui barisan kepimpinan negara satu hari nanti. Jadi tak payah buang masa ambil calon tua dan ada rekod masalah kesihatan.

Mungkin ini adalah hikmah, sebagai petunjuk setiap apa yang dilakukan pasti ada balasan. Untuk rekod, BN hanya memenangi 1 kerusi sahaja sepanjang pilihanraya kecil diadakan iaitu di Batang Ai, selebihnya dikuasai parti pembangkang. Mungkin inilah natijah yang terpaksa dihadapi mereka sekarang kerana perbuatan mereka yang menghuru-harakan negara terutamanya 'merampas' kabinet Perak secara 'haram' dan 'ungentlement'.

Apa-apapun sama-sama kita tunggu dan lihat sandiwara politik dalam episod pilihanraya yang seterusnya. Adakah skrip yang serupa bakal berulang?

"WANG RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN PARTI DIUTAMAKAN"

1

Jin Notti mungkin gagal?

Posted by PonMan on 7:18 AM

Desas desus khabar angin mengatakan bahawa filem Jin Notti, lakonan gandingan pertama Mawi dan Fara Fauzana yang bakal ditayangkan 2o September ini di pawagam seluruh negara kurang sengat dan mungkin gagal? Mengapa? Mengapa filem-filem Melayu sering gagal dan lebih sedih lagi sering dilabel sebagai filem sampah? Ini sekali lagi membuatkan gerak hati aku untuk menonton filem ini bolehlah dilupakan dan patut tunggu saja ditayangkan di kaca TV pada hari raya tahun depan.

Menurut artikel ditulis dalam akhbar UTUSAN, filem yang menelan bajet lebih RM1 juta itu boleh dikategorikan dijangka mengundang pelbagai reaksi. Ada jugak yang kata dan kritik lakonan pertama MAWI kali nie agak kaku dan kurang feel. Ada juga beberapa babak dalam filem ini yang dilihat meleret-leret selain penonjolan lawak yang kurang segar untuk 'menggeletek' hati penonton. Sebagai contoh, apakah perlu Nabil (Raja Lawak) memasukkan unsur-unsur filem Sifu & Tongga ke dalam Jin Notti?.

Begitu juga kepada Cat Farish yang memegang watak Jinbara. Perlakuannya yang sering mengorek pusat menggunakan jari bukanlah sesuatu yang lawak tetapi mampu menimbulkan rasa jijik (LAWAK SANGAT KER?) Babak macam ini mengingatkan aku kepada filem Antoo Fighter dimana babak Radhi OAG (yang kononnya nampak seperti lawak tapi sebenarnya bodoh) bila pakai baldi kecil letak atas kepala. Babak pergaduhan membabitkan Mawi yang melakonkan watak Aziz dan Corie (Taiko) dalam sungai turut dilihat seakan tidak natural.

Bagaimanapun, pengarah filem ini patut rasa bersyukur kerana kesan khas CGI hasil daripada kecanggihan teknologi komputer sekarang banyak menyelamatkan jalan cerita dan menutup kelemahan filem ini. Bayangkan sekiranya tiada CGI, apakah filem Jin Notti hanya akan dilabel Naughty or Dirty?

Kadang-kadang, aku berfikir kenapa kita mudah bersikap puas hati atau suka tonjolkan kelemahan atau jalan stereotype yang sama dan genre komedi yang agak slaptikal walaupun bajet yang diperuntukkan lebih dari RM1juta? Adakah nilai RM1juta itu hanya mampu menghasilkan filem-filem seperti ini dan kenapa tidak kita gunakan nilai peruntukan yang diberi itu untuk menghasilkan filem yang lebih baik dan cuba keluar dari kepompong filem stereotype, slaptikal, komedi bodoh yang selalu menjadi idea para pengarah zaman sekarang sehingga ada yang gelar filem Melayu hanyalah filem sampah seperti Antoo Fighter dan Sifu & Tongga?


Filem terbaru yang ditayangkan, Final Destination pula masih mengekalkan elemen ganas dan seram tapi apa yang uniknya setiap sequel filem Final Destination ini semua kejadian aneh yang ganas dan seram ini adalah berpunca daripada kebetulan yang logik dan kesilapan manusia semata-mata tanpa perlu melibatkan hantu atau roh. Mungkin genre seram tempatan harus belajar mencambahkan idea bagaimana untuk menghasilkan filem seperti ini tanpa perlu mengharapkan kepada hantu, jin, pontianak dan lebih lagi hanya terpekik menjerit sana sini tanpa mesej yang jelas. Malah rasanya tak perlu tonjol kot perkara yang mungkin takkan berlaku seperti dalam filem Jangan Pandang Belakang vs Congkak, ada plak aksi toyol pandai merempit la, entah apa-apa la, filem Melayu sekarang..... hurmmmm....


Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.