3

REVOLUSI J : Siap Sedia Untuk Ditayangkan

Posted by PonMan on 1:01 AM

Syukur Alhamdullilah kerana dengan berkat dan izinNya semua proses pre-production, production shooting dan juga post-production yang melibatkan editing berjalan dengan lancar dan siap awal seperti yang sepatutnya dijadualkan. Insyallah kalau ada rezeki, filem pendek pertama arahan aku ini akan dilancarkan dan ditayangkan buat pertama kalinya pada awal bulan depan (tarikh belum dimuktamadkan) di SMK Jitra, tempat dimana aku belajar dulu dan mencungkil bakat aku secara tak langsung dalam bidang multimedia dan video ini... (belajar sendiri laa.....)

Tak sangka pula pengalaman aku tido dalam lab Bestari dan bilik POST (Pusat Operasi Skuad IT) yang kini dijadikan bilik penerbitan majalah sekolah telah memberikan bukan sekadar kenangan tapi juga menjadikan sebagai aset dan titik mula (turning point) dalam karier dan masa depan hidup aku untuk menceburi bidang yang aku suka nie....

Sebagai membalas jasa atas sumbangan serta kerjasama yang telah diberikan oleh pihak sekolah dan menyingkap kembali kenangan aku di sekolah SMK Jitra nie, aku amatlah berbesar hati seandainya diberi peluang untuk membuat tayangan perdana di Dewan Ibnu Sina, dimana satu ketika dulu aku menguruskan PA sistem serta bahan-bahan multimedia untuk pihak sekolah, dan ada kalanya aku ambil kesempatan untuk jadikan malam minggu sebagai tayangan wayang filem-filem Melayu untuk tontonan dan hiburan para pelajar asrama terutamanya....

Apa yang pasti kenangan sebegini merupakan kenangan terindah dan paling bernilai dalam hidup aku. Siapa sangka dahulunya Cikgu Zarina mengajak aku dan kawan-kawan aku untuk belajar membuat shooting dan video editing menggunakan software Pinnacle Studio dan Ulead telah memberikan impak serta kecenderungan kepada diri aku sekarang. Terima kasih Cikgu Zarina kerana telah melahirkan siapa sebenarnya insan disebalik nama samaran PonMan ini... Mungkin kalau tak kerana cikgu Zarina, apalah nasib bakal menimpa diri PonMan, belajar pun tak pandai, result SPM tak sehebat dengan kawan-kawanku yang lain... mungkin aku pun bakal hanya jadi Pomen kereta tak pun keja kilang untuk sara hidup aku dan keluarga.... atau paling teruk mungkin bakal jadi mat rempit tak bertauliah, doktor dengan suntikan ubat dadah atau mungkin juga jadi pensyarah ditepi jalan (orang gila).....

Tapi, aku telah bernasib baik kerana sempat diselamatkan dan diberi nafas serta semangat baru untuk teruskan perjuangan sisa-sisa hidup aku nie... malah apa yang paling aku banggakan dengan diri aku sekarang adalah melihat transformasi diri aku daripada batu buruk yang langsung tak diberikan sinar harapan dan perhatian kini berubah wajah menjadi salah satu permata serta aset kepada famili, dan juga komuniti.... now, PonMan is back on the track and living with passion!!



Berbalik kepada filem pendek Revolusi J ini, filem ini sebenarnya diilhamkan dan cerita direka semula berdasarkan kisah peristiwa pertarungan Tuah dan Jebat pada kurun ke-15. Apa yang uniknya filem ini adalah cara aku sebagai pengarah untuk mengetengahkan idea bagaimanakah sekiranya pertarungan Tuah dan Jebat ini berlaku lagi pada masa kini dan akan datang (dalam konteks kontemporari).... kerana berdasarkan penghayatan aku, oleh kerana majoriti rakyat Malaysia tak begitu gemar membaca, ambik tahu atau menonton filem2 sejarah ini kerana bagi mereka, ia sudahpun terjadi, kita pun sudah merdeka, aman dan tenteram... jadi tak usah kita fikirkan lagi tentang perkara yang lepas..... tapi adakah kita tahu, seandainya kita menghayati dan mempelajari kesilapan lalu, mungkin kita akan lebih menghargai nikmat hidup kita sekarang.... Oleh kerana kita mudah lupa dan terlalu leka dengan mengejar arus moden, kita sebenarnya hampir hilang identiti kita sendiri... malah lagi buruk lagi kita sering melakukan kesilapan yang sama berulang kali, kerana kita tak berusaha untuk memperbaikinya....

Oleh itu, aku sebagai seorang pengarah muda, amat rasa penuh tanggungjawab dalam memulihkan persepsi masyarakat tentang isu betapa pentingnya sejarah dalam hidup kita, kalau ianya tak mahu dijadikan sebagai subjek utama atau bidang yang kita cenderung, amatlah memadai sekiranya kita sekadar ambil iktibar dan belajar dari kesilapan agar kita tak dijajah lagi menerusi minda atau perbuatan oleh anasir-anasir barat. Jesteru itu, aku jadikan filem pendek aku yang tak seberapa ini sebagai platform terbaik untuk menyampaikan pesanan dan juga nasihat serta sebagai satu jalan untuk aku berdakwah mengajak semua umat manusia untuk kembali ke pangkal jalan.



Dalam filem Revolusi J ini, gabungan elemen lama yang terdapat dalam kisah pertarungan Tuah dan Jebat dengan elemen isu-isu semasa cuba diterapkan. Antaranya isu seperti krisis salah guna kuasa, rasuah dan skandal seks antara Datuk dan juga model. Sebagai contoh, kalau di abad ke-15, Tuah dan Jebat merupakan antara laksamana terbaik negeri Melaka, tapi dalam konteks zaman kini, mereka menjadi salah detektif dan pegawai polis yang mempunyai peranan yang sama seperti laksamana, iaitu untuk menjaga keselamatan negara. Taufiq lakonan Asyraf Rosarudin berperanan sebagai Tuah manakala Jihad lakonan Ridzwan Hasbullah sebagai Jebat.

Seperti yang kita tahu, Tuah telah hampir dihukum bunuh atas fitnah Datuk Patih Karma Wijaya melalui skandal salah seorang dayang istana bernama Melur dan sikap terburu-buru Sultan Melaka sehingga keadaan ini menyebabkan Jebat ingin menuntut bela ke atas kematian sahabatnya. Sebaliknya Tuah masih lagi hidup kerana diselamatkan oleh Tun Perak dan disembunyikan di satu tempat telah kembali berkhidmat kepada Sultan untuk menangkap dan membunuh Jebat kerana dikatakan menderhaka.

Dalam filem ini, Taufiq yang telah dipenjarakan dan masih lagi disiasat oleh penyiasat polis untuk mencungkil rahsia disebalik pembunuhan misteri bekas-bekas pegawai polis yang korup. Malah, Taufiq turut dikatakan terlibat dalam kes pembunuhan Jasmin, (lakonan Nur Afifa berperanan sebagai Melur) yang juga teman wanitanya sendiri. Untuk membuktikan dirinya yang tak bersalah, Taufiq terpaksa sedaya upaya mengimbas kembali memori silam untuk mencari petunjuk. Dalam masa yang sama, Taufiq turut menceritakan bagaimana beliau telah dianiaya oleh Datuk Kadir (lakonan Nor Azamuddin) berperanan sebagai Karma Wijaya, dengan mengupah beliau untuk menangkap penjenayah tapi dalam masa yang sama menjalinkan hubungan sulit dengan Jasmin.

Apakah yang menyebabkan pertarungan kedua Tuah dan Jebat di abad ke-21 ini kembali terjadi? Bagaimanakah perhitungan mereka berdua? Adakah sekali lagi Jebat mati di tangan Tuah? Sama-sama saksikan filem pendek Revolusi J ini yang akan ditayangkan bulan November ini.





3 Comments


long cut lebih best dari short cut

good luck dowh.. movie ni punya gambar mmg bad ass!


This comment has been removed by the author.

Gudlak ponman.

Kalau hang dah established ngan benda2 mcm neh, aku harap hg buleh maju ke depan ngan cita unsur2 tokusatsu plak paihneh..

Malaysia kegersangan cita toku lepaih laaaaa Armour-X..

Lepaih tu.. sunyi.. tandus..

Baca entry hg tringat zaman dok guna menatang snazzi dok export video dr handycam masok pc.. Punya la susah hadoi..

Pehtu cikgu nazim kantoi tgk porn, wakkakakaka

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.