0

Misi Hidup 23 Tahun.....

Posted by PonMan on 4:14 AM
26 Julai 2009 - merupakan tarikh keramat yang bermakna dalam hidupku, dimana aku merasai nikmat hidup di dunia ciptaan Allah swt selama 23 tahun. Alhamdulillah dan bersyukur kepadaNya kerana aku masih lagi bernafas hingga ke saat ini....

Bayangkan dari satu tahun ke satu tahun, bagaikan jarak dari hari ke hari.... tanpa disedari aku sudahpun 23 tahun.... tapi itu semua kerja Tuhan, kita sebagai hambaNya patut berasa bersyukur dan menghargai setiap detik dan peluang yang diberi di dunia ini....

Seperti insan lain juga, aku yakin banyak kenangan manis, pahit, dugaan dan cabaran hidup dilalui dari satu tahun ke satu tahun. Jadi aku jadikan coretan kali ini sebagai 'check-point' untuk diri aku untuk muhasabah diri dan menganalis diriku sendiri, sejauhmanakah pencapaian dan perubahan hidup dalam diriku ini dari usia 22 ke 23 tahun.

Pada kebiasaanya, setiap kali apabila seseorang insan menyambut ulang tahun kelahirannya, akan diberikan hadiah istimewa, dan sering ditanya apa azam dan 'wish' anda? Tetapi jarang sesekali kita mendengar atau mengimbas kembali setiap detik dan kenangan yang kita dah tempuhi dan misi hidup yang kita dah capai ketika kita menyambut ulangtahun kelahiran.

Inilah yang cuba aku ketengahkan dan kongsi dengan anda semua. Sepanjang tempoh 26 Julai 2008 - 26 Julai 2009, pelbagai perkara yang aku lalui, sehingga aku rasa mustahil nak diceritakan semua dalam satu coretan ini. Namun apa yang menariknya, aku amat bersyukur kerana pada tarikh 26 Julai 2009, aku telah berjaya menyelesaikan misi utama aku untuk menghasilkan sebuah filem pendek untuk projek semester akhir Degree di Limkokwing University. Inilah cubaan kali pertama aku bergelar sebagai pengarah (Director).



Ternyata begitu mencabar sekali peranan sebagai seorang pengarah. Aku akui aku tempuhi pelbagai kesukaran sepanjang tempoh untuk proses penggambaran dilakukan, namun aku jadikan ia sebagai pengalaman paling berharga dalam hidupku. Mana tidakknya, sejak dari mula lagi, aku dapat merasakan cabaran dalam pembikinan sesebuah filem bajet ciput nie... dari proses mencari pelakon, krew, equipment dan berurusan dengan orang lain dan jabatan hingga ke saat shooting itu sendiri... Kadangkala aku dah merasakan misi ini berat untuk ku lakukan kerana aku hanya sempat membuat persiapan tak sampai sebulan, tapi aku cekalkan hati. Terus terang aku nyatakan disini, aku tak dapat tidur nyenyak kerana memikirkan pasal projek ini. Namun hasil usaha ini turut dimudahkan dengan kerjasama kawan-kawan, dorongan ibubapa dan saudara-mara. Inilah sebenarnya meniup semangat aku untuk teruskan projek mega aku kali ini.

Setibanya hari yang dinantikan, proses penggambaran, hari pertama 24 Julai (Jumaat), adalah hari yang bersejarah dalam hidup aku kerana inilah kali pertama aku memainkan peranan sebagai pengarah, tapi diluar jangkaan aku, dugaan ini amatlah paling besar dan getir yang aku lalui sepanjang hidup aku - demam panas yang agak luar biasa ditambah pulak shooting di bawah panahan cahaya terik di kawasan bendang belakang kampung aku. Keadaan kesihatan aku bertambah kritikal apabila tiba di waktu malam. Aku seolah-olah tak berdaya lagi nak teruskan projek ini, tapi bila difikirkan, ibubapa aku telah menghabiskan wang yang banyak untuk membayar kos-kos pembelanjaan menyewa equipment, krew dan kos-kos lain.... jadi adalah tidak wajar untuk aku mengangkat bendera putih tanda mengalah. Jadi hanya berbekalkan kecekalan dan semangat, serta doa agar aku dapat tempuhi semua ini dengan hanya ikhtiarku menggapai ubat dan panadol sebagai penahan kesakitan aku ini. Alhamdulillah takdir dan nasib memihak kepadaku. Aku rasakan aku dah buat langkah yang sepatutnya.

Pada tarikh 26 Julai 2009, waktu tengahari maka tamatlah sudah misi aku untuk jalani proses shooting ini. Aku panjatkan rasa syukur kerana segala rintangan, cabaran dan dugaan telah berjaya aku tempuhi dengan kerjasama semua pihak termasuk krew-krew yang berpengalaman, para pelakon merangkap kawan-kawan serta ibubapa dan saudara mara dalam menjayakan projek filem pendek aku ini.

Walaupun mungkin hasilnya taklah sehebat seperti hasil karya professional, tapi apa yang paling penting dan utama bagi aku ketika ini, adalah kepuasan diri. Apabila kita beri 110% komitmen setiap perkara yang kita lakukan, kita patut rasa puas kerana kepuasan diri akan membantu psikologi minda kita untuk memenangkan fikiran dan juga motivasi.

Apa-apapun, perjalanan aku masih jauh, dan pembikinan projek filem aku ini hanya selesai 2 fasa (pre-production & production), aku masih ada lagi satu fasa yang aku perlu tempuhi iaitu post-production atau editing. Dan apabila selesainya ketiga-tiga fasa ini, maka barulah lengkap misi aku dan projek filem aku ini bersedia untuk ditayangkan.


Soal hasil atau final outcome untuk final project ini akan aku usahakan dalam tempoh terdekat agar ia bakal menambahkan lagi kepuasan tahap maksimum. Apa-apapun aku tak meletakkan harapan tinggi kerana inilah hasil karya aku yang pertama, banyak lagi benda aku harus pelajari dan dalami selok belok dalam menghasilkan filem yang berkualiti kelak. Apa yang penting sekarang, aku mula sedar tentang hikmah disebalik projek aku ini. Sepanjang tempoh shooting, aku dapat menyaksikan sendiri bagaimana persefahaman dan kerjasama itu penting dalam melakukan sesuatu perkara. Dan lebih manis, secara tak langsung melalui projek aku ini, aku telah berjaya wujud dan kembalikan seketika kemeriahan rumah arwah nenek aku yang sebelum ini agak sepi dan sunyi serta berjaya mengeratkan kembali ikatan persahabatan, persaudaraan dan kekeluargaan yang sebelum ini agak dingin akibat salah faham dan juga pemikiran yang berbeza. Namun semua itu bagaikan ditolak ketepi dan seperti tak pernah wujud langsung sepanjang tempoh tersebut. Aku rasa terharu dan amat berbangga sekali apabila setiap insan yang bernama saudara mara turut mahu memberikan sumbangan dan sokongan dalam menjayakan projek aku ini.

Projek ini bukan saja mengeratkan hubungan, malah turut membuka ruang dan peluang dalam menjalinkan hubungan baru. Bayangkan setiap krew yang direkrut sebelum ini tak pernah kenali antara satu sama lain, tetapi melalui projek aku ini, mereka bekerjasama buat kali pertama dan sikap professional mereka menggambarkan seolah-olah mereka telah lama kenal antara satu sama lain. Bukan setakat krew saja, malah begitu juga hubungan antara pelakon dan semua individu yang terlibat, begitu mesra sekali. Lihatlah betapa indahnya dan uniknya dunia ini. Jadi firasat aku mengatakan, biarlah apa jua kritikan yang ku terima pabila hasil karya projek aku nie siap nanti, namun aku tetap berpuas hati dan merasa bangga kerana dapat jadi penghubung ikatan ukhwah sesama insan.

Melalui projek juga, aku mula dan juga lebih kenali setiap kawan-kawan aku yang menjayakan projek ini. Terima kasih kepada Wan Tough dan Pak Jo kerana sudi membantu dan menerima jadi pelakon utama, aku sememangnya tahu korang semua ada bakat dan aku amat berbesar hati ada sahabat seperti korang walaupun kita dah kenal dari sekolah yang sama dan bilik asrama yang sama, namun aku rasa melalui projek ini kita lebih akrab lagi. Kepada Aiyub pula, jutaan trima kasih kerana sudi turut terlibat dalam memberikan sumbangan berbentuk idea dan tenaga dalam projek ini. Dan sememangnya aku buat projek ini sebagai dedicate kepada arwah Imran, adik Aiyub dan juga kawan baik aku masa di asrama dulu. Sekarang aku dah tunaikan niat aku. Buat Ifa, walaupun kita tak adalah kenal rapat sangat, tapi abang Saiful amat hargai sumbangan dan kerjasama Ifa sepanjang tempoh shooting ini. Semoga melalui projek ini dapat dijadikan titik permulaan perjalanan karier Ifa sebagai pelakon dan juga kawan kepada abang Saiful.

Kejayaan aku menyiapkan projek ini disusuli dengan jamuan makan istimewa dengan sambutan kek harijadi aku, walaupun serba ringkas tapi detik itu tetap bermakna buat aku. Dan projek aku ini juga diakhiri dengan sambutan kenduri kesyukuran dan arwah yang diadakan di rumah aku di Sungai Petani, 31 Julai 2009 yang lalu. Aku amat terharu apabila aku dapat kongsi kepuasan aku dengan dihadiri oleh jemputan khas warga anak yatim dari Rumah Kebajikan Al-Wadi, Baling, Kedah. Sesungguhnya bila aku melihat raut wajah mereka yang khusyuk menjamu selera hidangan yang diberi, menambat hati aku serta memberikan pedoman kepadaku dengan harapan agar aku dapat meraikan kejayaan aku lagi bersama mereka di masa hadapan sepanjang perjalanan karier aku ke arah misi menjadi seorang pengarah terkenal. Kerana itulah yang sepatutnya dan tanggungjawab kita sebagai insan yang berkemampuan untuk membantu mereka. Walaupun mungkin agak mustahil untuk membantu kesemua mereka, tapi bagi aku ia tetap memadai sekiranya kita meraikan dan berkongsi kejayaan dengan mereka, agar kita tidak lupa asal usul dan kesusahan yang kita lalui serta agar mereka mengetahui nasib mereka terbela dan masih ada insan yang sayang kepada mereka.

Buat MAMA dan AYAH, Saiful tak tau lagi macam mana nak balas budi dan pengorbanan MAMA dan AYAH kat Saiful selama hidup 23 tahun dimuka bumi ini. Walaupun kadang-kala ideologi dan pemikiran kita tak sama dan berbeza, tapi percayalah setiap apa yang MAMA dan AYAH lakukan, tetap Saiful hargai dan takkan lupa sampai mati. Dan Saiful berjanji, setiap titik peluh dan usaha anda kat Saiful, akan ku balas dengan kejayaan hidup di dunia dan akhirat serta berbaloi @ setimpal dengan wang yang MAMA dan AYAH biayai selama ini.

Pada aku, kalau kita mahukan sesuatu yang datangkan kepuasan dan keuntungan, ada risiko dan harganya. Jadi kita perlu berani mengambil risiko dan melabur dalam sesuatu perniagaan yang dirasakan mampu bawa keuntungan, dan juga perlu berani setiap tekanan dan cabaran sepanjang kita melabur, kerana hasilnya mungkin tak dapat dilihat dalam tempoh terdekat, tapi baik untuk jangka masa yang panjang asalkan berbaloi.

0 Comments

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.