2

PPSMI masih relevan.....

Posted by PonMan on 9:10 PM
Saya amat bersetuju dengan pendapat Tun dalam isu PPSMI ini. Malah saya juga amat bersyukur kerana masih ada lagi insan seperti Tun yang berpandangan jauh dalam memajukan anak bangsa.

Disini saya ingin berkongsi pandangan dengan Tun dan juga yang lain tentang isu PPSMI ini. Ketika saya masih bersekolah yang baru dinaik taraf sebagai sekolah bestari di Jitra, masa itu PPSMI masih belum dilaksanakan lagi. Namun setelah saya tamat belajar di sekolah dan mula menyambung studi di Limkokwing University, sebuah universiti bertaraf global dan terdiri daripada pelajar-pelajar antarabangsa, saya terpaksa ambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri. Bukan kerana saya tak pernah belajar bahasa Inggeris sebelum ini di sekolah, cuma jarang sekali mempraktikkan penggunaan bahasa Inggeris ini sebagai bahasa pengantar.

Namun kini setelah lebih dari 3 tahun, alhamdulillah saya dapat lihat transformasi diri saya untuk lebih yakin bertutur dalam bahasa Inggeris, malah bukan sekadar itu saja, saya juga mendapat banyak kenalan rapat dari negara Arab, Afrika dan Eropah. Saya tak lagi kekok untuk bertutur dalam bahasa Inggeris.

Tapi apa yang saya ingin ketengahkan dan kongsi bersama Tun dan yang lain disini adalah, rakan saya dari Botswana menceritakan serba sedikit mengenai sistem dan dasar pendidikan sekolah di negaranya. Saya amat terkejut bagaimana beliau begitu fasih dalam bahasa Inggeris sedangkan keadaan taraf hidup mereka jauh lebih rendah dari negara kita? Jawapan yang diberikan adalah, beliau telah dididik untuk menguasai segala jenis ilmu dalam bahasa Inggeris sejak peringkat awal persekolahan lagi. Namun, ia tak bermakna apabila kita belajar menguasai ilmu dalam bahasa Inggeris kita abaikan bahasa ibunda kita.

Benar kata Tun, kita perlu realistik dengan suasana pasaran kerja sekarang. Rata-rata syarikat swasta mahukan pekerja berkebolehan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris tetapi ada juga yang mahukan bahasa Mandarin.

Jadi saya lihat isu PPSMI ini sebenarnya adalah platform terbaik untuk para pelajar menguasai ilmu mengikut arus moden semasa. Sekiranya kita ingin maju, kita perlu berubah dan kejar kemajuan itu. Bukannya sekadar menjadi jaguh kampung dan hanya bersaing sesama sendiri. Kadang-kala saya terfikir, mengapa sesetengah kalangan rakyat kita hanya sekadar berbangga dan megah dengan apa yang kita kecapi (tertinggi, termoden, tercanggih) sedangkan kita tak pernah 'discover' atau 'explore' atau ambil peduli ada negara lain yang sebenarnya lebih maju dari kita? Golongan seperti ini sebenarnya hanyalah seperti katak bawah tempurung semata-mata.

Sebenarnya pada pendapat saya, para sasterawan negara sebenarnya taklah begitu memainkan peranan besar malah saya fikir mereka gagal berfungsi dengan baik, sekiranya kita betul-betul mahu daulatkan bahasa ibunda dalam semua bidang, kita sepatutnya memperkasakan sejak dari dulu lagi secara berterusan. Kenapa baru sekarang bila isu PPSMI ini timbul, baru nak cakap dan tegakkan kedaulatan bahasa ibunda?

Kalau benar nak daulatkan bahasa ibunda, sepatutnya pihak sasterawan memainkan peranan lebih proaktif dan peka terhadap isu-isu semasa, sebagai contoh, kenapa graduan bumiputera sekarang susah nak dapat kerja, lebih-lebih lagi ada sesetengah syarikat mengenakan syarat berbentuk diskriminasi seperti kuasai bahasa Mandarin? Adakah kita terpaksa merempat di negara sendiri hanya semata-mata kita tak pandai Mandarin sedangkan kita ada bahasa ibunda sendiri? Jadi tak ada gunanya lagi pepatah Melayu, "Dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung."

Bukan setakat itu saja, mereka juga harus berfikir, sejauhmanakah industri seni tanah air kita? Jarang sekali kita dengar filem-filem atau muzik kita melepasi pasaran antarabangsa, kalau ada pun hanyalah sekadar pasaran nusantara saja seperti Indonesia. Kita hanya boleh berbangga seni kita di dalam negara sendiri.

Kesimpulannya, kalau kita benar-benar nak daulatkan bahasa ibunda kita, contohilah Jepun. Inikan sekadar isu PPSMI saja pun, dah jadi isu kita pinggirkan bahasa sendiri. Kalau iye pun isu PPSMI dimansuhkan, anak-anak menteri, datuk-datuk, orang kaya masih hantar anak-anak mereka ke international school, bukannya bergaul dengan budak-budak sekolah biasa macam kita rakyat biasa ini.

Jadi sebenarnya, kita rakyat biasa inilah yang rugi dan menjadikan jurang pendidikan lebih jauh dengan orang lain. Nasib rakyat takkan berubah kalau ada mentaliti begini. Saya percaya setiap ibubapa mahukan anak mereka berjaya dan belajar ke tahap tertinggi sampai ke luar negara, tapi sedar atau tidak, nak belajar di luar negara pun perlukan bahasa Inggeris. Adakah berkualiti sistem pendidikan kita gunapakai sekarang? Jika ya, masa kan ada pelajar cemerlang SPM dapat sampai 20A pun boleh terkandas bila belajar di luar negara? Di mana taraf kita? Adakah kita lebih utamakan kuantiti A daripada kualiti A itu sendiri?

Untuk pengetahuan Tun dan yang lain, saya fikir ujian MUET (Malaysian University English Test) yang digunapakai untuk masuk IPT di negara kita pun bukanlah benar-benar kualiti, kerana kualitinya tak setaraf dengan "requirement" university luar negara yang lebih utamakan IELTS dan TOEFL. Jadi adalah lebih baik kita mansuhkan saja MUET dan selaraskan saja english requirement kita dengan university antarabangsa yang lain, barulah boleh 'duduk sama rendah, berdiri sama tinggi'.

Jadi usaha dan pandangan Tun dalam mewujudkan PPSMI ini sebenarnya langkah awal atau kalau ikut ayat orang utara : "buah mula" ke arah me'level'kan semula anak bangsa agar berjaya ke peringkat lebih jauh dan global, bukan sekadar hanya bangga di negara sendiri semata-mata. Tapi sayangnya, kerajaan pilih untuk undur ke belakang. Satu kerugian amat besar untuk rakyat Malaysia lebih-lebih lagi penduduk di luar bandar untuk 'compete' dan 'survival' dengan arus moden. Jangan jadikan PPSMI inisebagai alasan menyekat kemaraan anak-anak luar bandar untuk berjaya. Saya percaya, kalau kita berusaha, rajin, dipupuk dengan betul atau mungkin ada diantara kita telah dilahirkan dengan kurniaan akal yang bijak, saya yakin anak petani, nelayan pun boleh berjaya dan tempuhi segala halangan kerana tiada yang mustahil dan kita seharusnya bukan sekadar keluar dari kepompong kemiskinan taraf hidup tapi juga taraf ilmu.

2 Comments


Hi..na tnye sal suasana blaja kt sne..actually i was plan nak stdy kat sne pasni


Hi..na tnye sal suasana blaja kt sne..actually i was plan nak stdy kat sne pasni

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.