0

MERDEKA : Penjajahan Adalah Pengajaran....

Posted by PonMan on 10:44 AM
Syukur Alhamdulillah kerana hari ini 31 Ogos 2009, genaplah usia kemerdekaan negaraku yang tercinta, Malaysia kepada 52 tahun. Walaupun sambutan kemerdekaan tahun ini adalah sederhana kerana menghormati Ramadhan dan wabak selsema babi, namun ia tetap memberi penuh makna kepada aku. Walaupun malam ini tiada kedengaran laungan kemerdekaan seperti kebiasaan, tapi menara jam Bangunan Sultan Abdul Samad di Dataran Merdeka tetap berbunyi di kala tiba detik jam 12 tengah malam.

Walaupun kita sebenarnya merdeka selama lebih separuh abad, tapi adakah kita menghayati atau mendalami sendiri semangat jiwa merdeka atau patriotik dalam diri kita? Sejauhmanakah pencapaian kita dalam semua aspek di mata dunia? Adakah kita berpuas hati dengan pencapaian yang kita miliki sekarang? Walaupun tak dinafikan, negara kita telah alami satu proses transformasi pembangunan daripada hanya kawasan lombong bijih timah, kini bertukar menjadi ibukota yang terletaknya salah satu bangunan tertinggi di dunia iaitu KLCC.

Sedar atau tidak, pada hemat aku, sebenarnya penjajahan telah memberi pelbagai pengajaran. Setiap apa yang berlaku di dunia adalah merupakan hikmah untuk manusia berfikir rasional. Di Malaysia saja, ada pelbagai jenis ragam manusia, ada yang bersifat nasionalisme, ada yang bersifat terbuka, toleransi dan mahukan perubahan serta sebagainya. Sambil menunggu ketibaan detik jam 12 tengah malam, aku sempat menonton satu filem patriotik, 1957 : Hati Malaya. Filem ini mengisahkan tentang perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu.

Antara watak utama yang ada dalam filem ini yang menarik perhatian aku ialah Dato Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman. Pada pandangan aku menerusi filem ini, aku lihat kedua-dua tokoh ini mempunyai matlamat yang sama, iaitu mahu lihat tanah air merdeka. Namun begitu, melihat kepada karekter kedua-dua tokoh tersebut, agak berbeza sekali. Melihat kepada watak Dato Onn Jaafar dalam filem tersebut, beliau sebenarnya amat disanjungi dan mempengaruhi minda bangsa Melayu supaya berjuang mencapai kemerdekaan, tapi pada waktu-waktu tertentu aku dapat lihat sikit 'lack of spirit and leadership'. Kadang kala aku tengok Dato Onn Jaafar agak emosi, serius, mudah mengalah dan patah semangat serta buat keputusan drastik dan terburu-buru sehinggakan menyusahkan banyak pihak dan menyentap semangat penyokongnya. Baru kena kritik sikit dah merajuk nak letak jawatan dan undur diri seolah-olah beliau agak sukar nak kawal tekanan yang diterimanya.



Sebaliknya karekter Tunku Abdul Rahman dalam filem ini nampak lebih bersantai dan enjoy dengan apa yang dia buat. Telatahnya yang suka bergurau, gelak tawa bersahaja dan ramah inilah sebenarnya menjadi kunci atau titik mula sinar kemerdekaan negara, kerana sifat peribadi beliau itu telah berjaya menarik perhatian rakyat untuk sama-sama perjuangkan kemerdekaan. Selain itu, sikap beliau yang 'open-minded', sikap tak putus asa tanpa tekanan serta toleransi menerima perubahan inilah sebenarnya membuka pintu hati bangsa lain dan penjajah British untuk menerima 'approval' kemerdekaan negara. Jadi secara tak langsung, Tunku Abdul Rahman sebenarnya memiliki ciri seorang pakar runding atau 'negotiator'. Cuba kita bayangkan, seandainya kita masih berkeras hanya semata-mata untuk perjuangkan nasib Melayu pada ketika itu sedangkan pada waktu itu pun kita sebenarnya hidup dalam budaya berbilang bangsa, adakah kita boleh capai kemerdekaan sepertimana yang kita rasai nikmatnya hari ini? Jadi sikap toleransi dan tolak ansur beliau untuk menerima kaum lain sebagai sebahagian daripada warganegara atau 'part of the family' wajar dijadikan contoh, patut dipuji serta dihargai oleh semua kaum. Seperti istilah 'give and take' dan pemikiran 'kalau nak beli barang yang berkualiti dan tahan lama, perlu sanggup bayar harganya' wajar kita renungkan. Mungkin pada pemikiran beliau, daripada hanya mementingkan bangsa Melayu pada ketika itu atau mengadakan suara bantahan secara keras tentang tindakan menentang Malayan Union, boleh mengakibatkan hilang terus potensi untuk merdeka, beliau terpaksa mengambil risiko untuk meletakkan salah satu syarat menubuhkan parti yang terdiri daripada berbilang kaum dan jadikan mereka sebagai warganegara sebagai jalan terakhir untuk capai kemerdekaan secepat yang mungkin untuk hilangkan penderitaan rakyat selama beratus-ratus tahun penjajahan. Mungkin secara tak langsung wakil British akan berfikir untuk melihat sendiri sejauhmanakah kita mampu hidup dan urus negara kita sendiri yang terdiri daripada parti pelbagai kaum tanpa bantuan mereka. Dan akhirnya kita berjaya buktikan itu dengan kemenangan besar parti Perikatan dan akhirnya kita merdeka.

Sedar atau tidak, sekiranya kita tak dijajah oleh mana-mana kuasa besar, adakah kita bersedia kenal dunia luar dan menerima arus perubahan dan permodenan seperti yang kita kecapi sekarang atau kita masih lagi jauh ketinggalan seperti katak di bawah tempurung. Mungkin tanpa teknologi penjajah bawa, mungkin kita tak merasai atau kenal apa itu kereta, mungkin juga sampai sekarang kita tak tahu langsung pasal kereta serta Proton mungkin tak wujud langsung. Mungkin juga sampai sekarang kita hanya masih berjalan kaki sepanjang masa dan kalau kita tak terima kemajuan teknologi komunikasi, mungkin sekarang kita masih dengan sistem manual menghantar surat, tiada Hand Phone, atau emel. Lebih teruk lagi, mungkin peluang pekerjaan kita hanya setakat petani, nelayan, penoreh getah dan pelombong semata-mata. Takkan ada usahawan, ahli korporat dan sebagainya. Jadi inilah hikmah disebalik era penjajahan dahulu.

Itu kisah era sebelum kemerdekaan. Bagi era selepas kemerdekaan pula, kita dapati melalui proses demokrasi dan bersikap terbuka inilah, kita boleh menerima perubahan seperti arus kemodenan sepertimana yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir sepanjang lebih dari 20 tahun pentadbirannya. Pada pendapat aku, Tun Dr. Mahathir adalah seorang tokoh yang berwawasan tinggi dan pemikirannya jauh ke hadapan. Oleh itu, lahirlah satu wawasan yang menjadi matlamat kita iaitu Wawasan 2020. Sedar atau tidak, menerusi wawasan inilah, kita dapat merasai nikmat kemajuan seperti adanya LRT, KLCC, Putrajaya dan sebagainya. Kemajuan ketara yang kita kecapi di zaman beliau, telah membuka mata banyak pihak terutamanya negara-negara Eropah, Arab, China dan Afrika tentang kewujudan Malaysia ini. Siapa sangka, ketika aku pergi rombongan ke China suatu ketika dulu, apabila berkunjung ke satu tempat dengan berkibarnya bendera Malaysia, maka penduduk setempat terus mengenali dan menghormati insan yang bernama Mahathir ini. Ini adalah bukti, sekiranya kita berjaya membuat perubahan dari sebuah negara mundur dan tak dikenali dunia luar, kini negara kita telah menjadi contoh atau 'role-model' bagi negara-negara miskin yang lain. Malah kita juga telah diundang untuk menyertai atau mengetuai pertubuhan antarabangsa seperti OIC, Asean dan sebagainya untuk berkongsi tentang kejayaan kita. Inilah ciri yang aku nampak mengenai Tun Mahathir, seorang yang optimis, tegas, dan bolehlah dianggap sebagai diplomatik sesuai dengan gelaran yang diterimanya, Bapa Moden Malaysia. Jadi aku fikir dan juga mengharap semua rakyat faham kenapa beliau nak sangat melaksanakan proses 'PPSMI' nya itu kerana beliau sudah berfikiran jauh dalam majukan dan sama tarafkan anak bangsa supaya dapat bersaing dan kuasai dunia global, tapi malangnya ada pihak yang kononnya 'lebih patriotik' yang takut Bahasa Melayu tersisih tak berfikir panjang dan mereka ini sebenarnya golongan yang tak boleh terima perubahan sama seperti zaman Tunku Abdul Rahman dulu.

Namun begitu, benarlah kata orang untuk mengekalkan apa yang kita kecapi adalah lebih sukar daripada usaha ke arah capai sesuatu kejayaan. Inilah tugas berat yang dipikul oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi aka Pak Lah ini. Bayangkan usaha Tun Mahathir selama lebih dari 2 dekad untuk membangunkan negara dan dikenali mata dunia sebenarnya susah bagi Pak Lah untuk mengekalkan kestabilan dalam mengharungi situasi semata dimana beliau hanya mampu bertahan di kerusi panas Perdana Menteri ini selama lebih kurang 5 tahun saja. Malah paling ketara, zaman pentadbiran Pak Lah juga telah menjadikan parti yang dahulunya diperjuangkan oleh Dato Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang dulunya dikenali sebagai parti Umno dan Perikatan (kini Barisan Nasional) ini begitu rapuh dan membawa pergolakan besar dalam dunia politik tanah air. Buktinya, BN telah tewas teruk pada pilihanraya ke-12 yang lalu. Sekelip mata saja parti yang dulunya menjadi nadi perjuangan dan tulang belakang rakyat Malaysia kini telah diketepikan oleh rakyat kerana kecewa dengan pentadbiran semasa yang korup dan lebih berkepentingan peribadi. Dimanakah silap mereka?

Perjuangan parti adalah tetap sama dari dulu hingga sekarang, tapi apa menjadi masalahnya sikap sesetengah ahli yang menjadi wakil kepada rakyat ini mempunyai agenda sendiri yang membelakangkan rakyat dan salah guna kuasa yang mereka ada sehingga rakyat sudah hilang kepercayaan lagi seperti politik wang, skandal dan sebagainya. Bayangkan parti yang dahulunya memenangi 52 kerusi daripada jumlah keseluruhan 53 pada era permulaan kemerdekaan, kini rapuh dengan kehilangan banyak kerusi kepada pembangkang sehingga banyak negeri berpindah hakmilik. Ini adalah salah satu bentuk penjajahan kecil kerana ianya hanya jatuh ke tangan pembangkang, belum lagi jatuh ke tangan penjajah luar. Inilah satu pengajaran dan iktibar sebenarnya. Selain itu sikap Pak Lah yang seolah-olah terlalu mengharapkan dan mempercayai barisan kabinetnya yang korup dan lepas tangan juga mungkin jadi faktor penyumbang kepada kekalahan BN. Apalah perubahan yang dapat dibanggakan rakyat melalui manifesto Islam Hadhari beliau sedangkan masalah korup pun tak mampu nak diatasi? Sayangnya cogan kata 'Cemerlang, Gemilang, Terbilang' ini telah membuatkan diri dan partinya telah jatuh terkangkang sebelum hampir terhilang. Maka cogan kata baru bakal berbunyi seperti ini: 'Cemerlang, Gemilang, Terbilang, Jatuh Terkangkang, Terus Hilang'. Lihat saja hakikat sebenar, sejak beliau mengundur diri daripada jawatan PM dan kabinet, jarang sekali kedengaran nama beliau disebut dan mendapat liputan meluas daripada media berbanding dengan Tun Dr M, PM kita yang sebelumnya. Inilah dikatakan hikmah dan pengajaran. Benarlah kata orang tua, "Raja Dijunjung, Pemimpin Disanjung". Tak keterlaluan untuk katakan disini, sebenarnya rakyat dan kerajaan masih dan lebih perlukan pemikiran Tun Mahathir sehinggakan ada yang terlupa apa sumbangan Pak Lah kepada negara bukan? Inilah uniknya erti pengajaran dalam zaman merdeka ini.



Sekarang, kita berada didalam satu lagi era yang cuba membawa perubahan dan misi menyelamatkan keadaan yang terpaksa dipikul oleh PM kita yang terkini, Datuk Seri Najib Tun Razak, legasi dan generasi kedua keturunan Tun Abdul Razak dengan konsep penjenamaan semula atau 'rebranding' yang dikenali sebagai 1 Malaysia dengan slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' ini. Konsep yang cuba dibawa Najib ini adalah bertujuan menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan di kalangan rakyat Malaysia dibawah satu payung. Pada pandangan peribadi aku, ini adalah satu trend dan cara kepimpinan moden dimana setiap pemimpin negara yang baru dilantik, menyuarakan cogan kata baru. Daripada konsep Wawasan 2020 dan Malaysia Boleh kepada Islam Hadhari 'Cemerlang, Gemilang, Terbilang' hinggalah kepada konsep 1 Malaysia ini, apa sebenarnya kita sebagai rakyat mampu harapkan? Berita Warta Perdana TV1 semalam telah melakukan survey kepada rakyat sejauhmana mereka faham mengenai konsep ini, namun lihat saja respon sesetengah pihak yang tak ambil peduli dan lebih teruk lagi ada yang tak tahu langsung apa itu 1 Malaysia.

Mungkin dengan mendengar slogan, 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' ini adalah cara Najib untuk memulihkan kepercayaan rakyat yang terguris akibat terabai di zaman Pak Lah dulu dan langkah untuk memperbaiki perpaduan negara yang sejak kebelakangan ini kian terhakis akibat salah faham atau ada pihak yang cuba protes dan jadi batu api kerana kebodohan akal fikiran untuk menerima hidup aman dan majmuk seperti apa yang ditonjolkan oleh DAP, Hindraf dan sebagainya. Ini berlaku kerana golongan ini sebenarnya tak menghayati erti kemerdekaan, tak menghormati dan mempersoalkan hak orang lain, tak menghargai keamanan serta tak sedar diri bahawa mereka hanyalah penumpang yang diterima sebagai 'a part of family' yang dibawa oleh Tunku Abdul Rahman dulu semasa proses merdeka. Bagi aku golongan seperti ini sepatutnya pulang ke negara asal sekiranya mereka rasa tak selesa dan tak puas hati tinggal di negara kita daripada membawa masalah.

Namun begitu, melihat kepada konsep 1 Malaysia ini, ada juga pihak berpendapat konsep ini bakal 'memakan' tuan kerana wujudnya perbezaan kefahaman dan pendapat dalam menganalisis kata-kata Najib sebagai usaha untuk meminggirkan orang Melayu. Ada pula yang bimbang slogan itu akan membawa kepada usaha merampas hak Melayu. Adakah ini benar? Sejauhmana kebenarannya, rakyat perlu menilai sepanjang tempoh pentadbirannya dan perlu peka atau 'alert' setiap perubahan yang dilakukannya. Kerana melalui konsep 1 Malaysia ini, dimana mengetengahkan perpaduan kaum seperti kata-kata Najib dalam ucapan pertamanya sebagai PM, “Biar kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama. Itu juga pada saya maksud konsep 1 Malaysia.” mungkin bakal ada pihak yang mengambil kesempatan. Daripada wujudnya pelbagai bangsa yang terdiri daripada Melayu, Cina dan India tetapi kini hanya mahu dikenali sebagai Bangsa Malaysia. Malah melebih menakutkan lagi, ada pula kedengaran usaha untuk menghapuskan terus status 'bangsa' dalam identiti kad pengenalan kita semata-mata nak menunjukkan persamaan antara semua kaum dimana menyebabkan ada pihak mengutarakan kebimbangan kononnya Melayu akan kehilangan hak. Ada juga isu kedengaran mengenai kelulusan projek pembinaan sekolah dimana lebih banyak sekolah jenis kebangsaan cina dan tamil daripada sekolah agama atau menaiktaraf sekolah pondok ini. Adakah isu-isu seperti ini adalah cara Najib bertindak untuk memecahkan tembok etnik seperti yang dimaksudkan dalam ucapannya itu? Sekiranya benar, maka inilah satu lagi tanda bencana dan malapetaka untuk kita kembali kepada proses dijajah dan mungkin Malaysia bakal ikut jejak negara seberang tambak, Singapura dimana Melayu diketepikan dan dianaktirikan, bangsa lain mendapat pangkat dan nama. Adakah kita bersedia untuk kembali ditindas dan minda dijajah oleh orang lain setelah kita merdeka 52 tahun?

Mungkin dengan konsep Najib ini sebagai cara untuk menarik perhatian kaum lain yang mungkin ada yang akan gembira dengan konsep ini kerana mereka tak perlu lagi bersuara lantang mempersoalkan hak keistimewaan Melayu kerana masing-masing akan mendapat peluang yang dikatakan 'sama-rata' atau sebagai satu lagi cara menerima 'lebih keterbukaan tanpa batasan' yang mungkin bakal mengakibatkan bangsa Melayu sendiri akan disisihkan dan ditinggalkan lebih jauh. Sekarang ini pun sudah jelas tanda-tanda melihat bangsa kita ketinggalan, dimana graduan Bumiputera pun susah nak dapat kerja akibat sekatan dan diskriminasi bahasa Mandarin yang dijadikan syarat utama untuk kerja sedangkan kita sendiri sebenarnya memberikan mereka peluang untuk bertapak hidup dan mencari rezeki di bumi Malaysia ini. Malah lebih menyedihkan bangunan tertinggi di dunia, KLCC pun dikuasai dan dimonopoli oleh bangsa dan warga asing sehingga usahawan bumiputera terpaksa gulung tikar. Merdekakah kita sebenarnya?

Adakah satu hari nanti, bangsa Melayu terpaksa hidup merempat dibumi sendiri dan mungkin hanya digelar minoriti atau 'The Resistance' seperti dalam citer Terminator? Cuma bezanya bangsa Melayu terpaksa berjuang untuk mempertahankan haknya dan bukannya bersaing dengan robot. Ayuh, seluruh umat Islam dan bangsaku, sedarlah dari lamunan dan jauhilah daripada permainan sandiwara hebat sekarang. Siapakah diantara kita yang sanggup berjuang seperti "John Connor" untuk mempertahankan hak dan perjuangkan bangsanya daripada terus dijajah?

Walauapapun slogan, konsep atau manisfesto yang dibawa oleh pemimpin, semuanya indah belaka. Apa pun, yang diperhatikan dan diharapkan oleh rakyat Malaysia sekarang adalah pelaksanaan kata-kata. Pemimpin yang lalu telah gagal, apakah pemimpin hari ini mampu keluar dari sindrom janji kosong? Tiada lagi budaya NATO (No Action Talk Only)......

Sekadar renungan bersama melalui mesej teladan daripada sedutan babak filem-filem P.Ramlee. (adakah secara kebetulan atau memang punyai makna tersirat?):



UMNO = sarkas ?




Adakah Melayu terus dibebani hutang Ah Long sehingga sanggup gadaikan nyawa dan harta sendiri?




Adakah Melayu sedia diperbodohkan lagi seperti main judi dalm babak ini?




Cuba renungkan pada babak minit ke 6:20.

"jual candu ada lesen, jual ganja ada lesen, jual belacan takde lesen, saya smuggle dari malaya."

Sekarang nie pun lebih kurang sama, jual arak ada lesen, jual nombor ekor,ada lesen, jual gula takde lesen, sebab tue senang seludup pi siam.... hahaha




Penyakit Melayu, datang kerja lambat. Tapi minit ke-4, sandiwara dunia. Pilih satu antara dua, kalau nak baik hati, jujur dan tak mahu cakap banyak sangat kena pijak kepala, atau kita terpaksa menipu, curi hak orang lain dipandang tinggi?




Perlukah kita menunggu tubuhkan kerajaan bawah pokok seperti kerajaan pasir dua butir ini sama seperti di PERAK!!!!

0 Comments

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.