0

PAPADOM : Belum Tayang Tapi Dah Menang Banyak Anugerah?

Posted by PonMan on 7:35 PM

Filem Papadom arahan Afdlin Shauki ini telah banyak memenangi anugerah pada malam Festival Filem Malaysia Ke-22 (FFM22) baru-baru ini yang terdiri menerusi kategori Filem Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik, Skor Muzik Asal Terbaik dan Cerita Asal Terbaik. Tahniah diucapkan kepada mereka.

Namun, apa yang membuatkan aku rasa bingung disini, filem Afdlin Shauki ini sebenarnya hanya bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 8 OKTOBER 2009, jadi bagaimanapula kita boleh iktiraf setiap filem yang belum lagi ditayangkan kepada umum boleh dinobatkan sebagai Filem Terbaik? Pada pandangan aku, ini adalah sesuatu yang jarang sekali berlaku termasuklah di Festival Film Antarabangsa sendiri.

Bukanlah untuk mempertikaikan kewibawaan dan kemampuan Afdlin Shauki sebagai seorang pelakon dan pengarah filem, tapi aku rasakan adalah lebih wajar sekiranya filem PAPADOM ini ditayangkan kepada umum terlebih dahulu, baru kita calonkan dalam mana-mana anugerah festival filem. Kerana pada pandangan aku, kejayaan sesebuah filem bukan saja bergantung kepada cerita asal, dan pelakonnya semata-mata, tetapi juga melalui jumlah kutipan tiket dan pandangan orang ramai tentang filem yang mereka tonton. Jadi sekiranya para penonton suka dengan sesebuah karya filem itu, maka secara langsungnya kutipan tiket turut meningkat, dan mungkin ada yang tonton lebih dari sekali.

Jadi kemenangan PAPADOM dalam FFM 22 kali ini sebenarnya lebih banyak ke arah membantu mempromosikan filem ini sehingga ia ditayangkan. Secara tidak langsung, ia akan mempengaruhi para penonton, untuk menonton sendiri filem yang telah dinobatkan sebagai Filem Terbaik ini. Ini satu taktik 'marketing' yang terbaik. Namun, aku tetap menunggu 8 Oktober ini untuk menilai sendiri sejauhmana elemen "What So Special About This Film?" berjaya menambat hati aku dan setimpal dengan anugerah yang mereka terima.


Cuma harapan aku disini ialah Festival Filem Malaysia yang akan datang sepatutnya lebih mengutamakan filem-filem yang dah ditayangkan, kerana melalui anugerah FFM ini lah akan menjadi platform terbaik untuk para karyawan menilai sejauhmana kualiti karya hasil mereka dan juga sebagai hadiah kepada hasil usaha mereka apabila filem mereka dinobatkan sebagai pemenang. Adalah pelik sekiranya filem yang belum lagi ditayangkan sudah memenangi pelbagai anugerah dan menewaskan filem-filem yang sudah ditayangkan dan mencatat kutipan tiket yang tinggi.

Namun aku tak nafikan sebenarnya citarasa dunia hiburan sekarang agak pelik, filem yang bosan, meleret panjang dan plot ringan pun boleh menang anugerah. Kadang-kadang kita tengok filem itu sendiri pun tak best tapi terkejut masih boleh jadi pemenang. Apakah sebenarnya kriteria yang membawa kejayaan sesebuah filem? Adakah panel juri benar-benar bijak dalam menilai hasil karya filem kita?

Apa-apa pun kita tunggu dan lihat sejauhmana impak filem PAPADOM ini kepada para penonton dan juga kepada industri filem negara kita sendiri. All the best to Afdlin Shauki ! Since this film already announced as the best film, I will expect more and better than another film!

0 Comments

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.