0

Stoking Busuk dalam Kasut......

Posted by PonMan on 9:13 AM

Respon dari Artikel Dari Kaki Dalam Kasut nukilan Tun Dr. M dalam blog Che Det :

Saya amat kagumi pandangan jauh Tun. Tapi itulah hakikat dunia, ada pro dan kontra, tatkala kita memperjuangkan nasib Melayu dan bangsa sendiri, bangsa lain pula anggap kita racist. Sama la seperti zaman kita dijajah dulu, bagi kita anggap tokoh-tokoh perjuang kemerdekaan adalah wira negara, tapi bagi British mereka adalah perusuh.

Mungkin benar kata Tun, Melayu Mudah Lupa. Kadangkala saya terfikir, sampai bila kita perlu jadi hamba dalam negara kita sendiri… Kita yang sebenarnya terlalu “bermurah hati” dan tolerant untuk jaga hati bangsa lain sampai bangsa sendiri terpinggir.

Pada hemat saya, bangsa-bangsa lain di Malaysia sepatutnya rasa bersyukur kerana sikap “keterbukaan” yang kita bagi. Mereka patut bersyukur kerana di Malaysia, mereka masih lagi boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka, masih ada lagi sekolah khas untuk kaum mereka… Di Malaysia ini sebenarnya kita tak adalah terlalu radikal seperti di Indonesia, dimana setiap bangsa yang ada hanya faham dan bertutur dalam satu bahasa saja iaitu bahasa Indonesia. Bayangkan, kawan saya seorang Chinese Indonesia beragama Kristian begitu fasih bahasa Indonesia, sehinggakan saya sendiri rasa pelik kerana cara pertuturannya langsung tak menggambarkan beliau seorang berbangsa cina… malah beliau sendiri akui tidak pernah faham atau belajar bahasa ibundanya sendiri. Jadi, adakah kita kejam dan radikal terhadap bangsa lain?

Soal hidup aman damai dan semangat perpaduan boleh diterapkan tapi saya yakin isu rasis tak dapat dielakkan. Apa lagi yang tak adil dan kena? Setiap bangsa di negara kita haruslah ada ‘give and take’. Tak semua kehendak boleh dipenuhi. Ambil isu penternakan babi di Kedah sebagai contoh, semua orang tahu penternakan babi di kawasan yang majoritinya Melayu memang tak berikan keselesaan kerana baunya, wabaknya dan macam-macam lagi. Adakah perlu kilang penternakan diteruskan hanya semata-mata nak jaga hati kaum minoriti dan majoritinya terpaksa menanggung derita dengan babi di situ? Tak ada babi, tak boleh hidupkah?

Kita semua tahu dan sedar, majoriti ekonomi negara dikuasai oleh bangsa bukan Melayu, dan memang mereka sendiri ‘otak bisnes’, jadi kalau tak boleh jual babi, jual saja benda lain…. sekurang-kurangnya kerajaan masih benarkan buka kedai arak, kilang arak, kedai nombor ekor, casino, pub dan sebagainya yang sememangnya dilarang dalam Islam, tapi atas nama ‘perpaduan’ dan ‘berbilang kaum’ kita masih lagi bersikap tolerant asalkan bangsa lain turut merasai nikmat hidup di bumi bertuah ini.

Malah lebih mendukacitakan lagi, apabila mereka soalkan adil dan sama rata, mereka juga terlupa, adakah mereka berlaku adil kepada kita yang pemurah ini? Nak minta kerja sekarang pun, graduan Melayu dianaktirikan disebabkan polisi bahasa Mandarin sebagai syarat kerja. Adakah kita minta kerja di negara China? Hong Kong? sampai Mandarin pun jadi syarat kelayakan kerja? Lot-lot kedai mewah di kompleks beli belah pun rata-rata dikuasai bukan Melayu, dan paling mengecewakan sekali bagi saya, sampaikan saya nak lihat dan survey beli rumah mewah pun tak dilayan disebabkan hanya saya bangsa Melayu dan bercakap Melayu? Adakah Melayu ini miskin sangat sampai dilayan sedemikian rupa? Dimanakah kuota status bumiputera?

Ini adalah sekadar pandangan dan luahan hati berdasarkan pengalaman saya, bukan untuk mengungkit dan menyentuh sensetivity mana-mana kaum, cuma niat dihati mahukan semua bangsa tak kira Melayu, Cina, India faham tentang peranan dan hak masing-masing… Kita dah lama berdiam dan tidak bersuara secara lantang dan terbuka kerana berpegang prinsip perpaduan, tapi kalau ada yang tak puas hati juga, memang tak reti dan tahu bersyukurlah namanya.


0 Comments

Copyright © 2009 PonMan Creative Mind All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.